Humor i böcker: Jag älskar!

Som ett fan av Jimmy Fallon som jag är, kan jag inte motstå lägga upp den här videon. Även om det inte är inom genren, så är det väldigt roligt och är därmed värt att dela.

Ibland kan det menas så väl, men gå så fel..

 

Min önskning inför 2015 är att läsa fler YA-böcker med humor! Gärna subtilt. Gärna ironiskt/sarkastiskt. Allra helst smart humor.

Smart humor enligt mig är: Inte påtagligt HAHA, men som kanske utrycker sig mer i tyst skrockande (känslan av att kanske ingen förstår utom jag), gärna sarkasm (då det ofta utövas mot de ”onda”), smarta karaktärer som kan vara tillräckligt distanserade till att ha (eller reagera med) humor kring deras egen situation och alltså bjuda på sig själv (ironi), men även personer som bara är sitt mest märkliga själv och skiter i normer, gärna med en gilmt i ögat. Jag älskar det när det lyckas!

Exempel på böcker där en eller annan punkt har prickats av:
♦ Night Huntress Novels-serien
♦ Mortal Instruments-serien
♦ Liftarens Guide till Galaxen-böckerna

/ Bokmästarinnan

Kommentera

