Top Ten Tuesday: Vårläsning

toptentuesday

Denna veckans tema är: Top Ten Books On My Spring TBR List

I vår har jag många böcker på min lista för vad jag bara måste läsa (inkluderar möjligtvis sommaren i planen). Någon bok publiceras i vår, men en hel del är gamla böcker som jag av någon anledning inte har hunnit läsa ännu.  Tur för mig att jag har sparat så många bra böcker, ser otroligt mycket fram emot dem alla..

Klicka på omslagen för att komma till bokens Goodreads-sida.

the heir a court of thones and roses red queen once burried vampire academy the young elites the iron trial delirium lu_legend_pressbild shadow and bone pure dark lover

Magi

A COURT OF THORNS AND ROSES – Sarah J. Maas
Jag gillar verkligen Sarah’s serie Throne of Glass, framförallt bok två om jag ska highlighta någon. Nu kommer hon med en ny serie och jag kommer självklart att kasta mig på den. Magiskt farligt land. Féer. Mörk förbjuden kärlek. På goodreads beskrivs den som ”sexy and action-packed” vilket är helt rätt för mig. Jag hoppas att hon lyckas leverera lika bra karaktärsutveckling i dessa böcker som i Throne of Glass

RED QUEEN – Victoria Aveyard
Det här verkar vara en bok helt i min smak. Till viss del en dystopi, men med de magiska elementen från en fantasy. Planen är att det ska bli en triologi, vilket jag absolut är överförtjust över. Föredrar alltid triologier eller längre serier.
Historien utspelar sig kring en värld där samhället är uppdelad efter de rödblodiga (vanlig folk) och de silverblodiga (krigare med gudastatus och övernaturliga förmågor). Jag menar, redan här är det lovande! Alla böcker med övernaturliga förmågor – kasta hit!

THE IRON TRIAL – Cassandra Clare och Holly Black
Jag älskar Cassandra Clare och alla hennes böcker, så självklart måste jag läsa även den här. Jag skiter fullständigt i att den beskylls för att vara en Harry Potter rip-off, men kanske är det tur för mig att jag faktiskt inte har läst hela Harry Potter serien (hysch hysch). Cassandra Clare kan som ingen annan både bygga en trovärdig värld med trovärdiga och älskvärda karaktärer, likväl som att ständigt sätta dem i trovärdiga dilemman. Jag hoppas bara att hon inte gått allt för långt åt barnbokshållet i The Iron Trial. Jag vill ha action och situationer som jag själv aldrig hade kunnat fantisera ihop.

SHADOW AND BONE – Leigh Bardugo
Ännu en bok som jag har väldigt höga förväntningar på. Förstår det som att den innehåller både ett gott mått romantik, en magiskola och är full av oförutsägbara händelser, vilket jag helt går igång på.

Dystopier

THE HEIR – Kiera Cass (Publiceras 5 maj, 2015)
Ser väldigt mycket fram mot den fjärde boken i The Selection-triologin. Som titeln avslöjar, handlar inte den här boken främst om America och Maxon, utan den utspelar sig 20 år senare och (tada!) deras dotter. Jag är bara glad att få möjligheten att vaggas tillbaka i denna romantiskt fluffiga värld. Själva dystopiska världen har jag mer att önska av, men den fyller sitt syfte. Det är romantiken, relationerna och intrigerna som är böckernas fokus och styrka. Det återstår att se om den här boken är i samma anda.

DELIRIUM – Lauren Oliver
Har den i bokhyllan. Borde läsa. Jag gör det.
Detta känns som en klassisk dystopi. Gäsp säger ni – kanske det säger jag. Okej, premissen känns halvlam. Ett dystopiskt samhälle där medborgarna vid en viss ålder botas mot ”kärleksjukan”. Det behövs mer. Men lyckas den här boken riktigt bygga upp karaktärerna och relationerna så varför inte säger jag efter en och annan diskussion i huvudet. Det måste ju finnas en anledning till att den har blivit populär (i en sådan stor djungel av dystopier) så jag har själv tänkt att ta reda på varför.

LEGEND – Marie Lu
Alla dystopiälskande bokläsare borde självklart läsa Legend. Inte mycket mer att säga om det. Jag borde helt enkelt påbörja den, gärna redan igår. Tror att det som hållit mig tillbaka är att den är så otroligt kort, endast 291 sidor (visserligen liten text), men blir alltid lite skeptisk till allt för komprimerade historier. Men jaja, jag ska läsa den. Har den redan i bokhyllan, så det är bara att sätta igång.

THE YOUNG ELITES – Marie Lu
Visserligen vill jag läsa Legend, men The Young Elites ligger snäppet högre på listan. Som sagt, jag har en förkärlek för mer eller mindre övernaturliga förmågor.. Som dessutom är satta i en dystopisk post-apokalyptisk värld. Mmmmm.

PURE – Julianna Baggott
Har fått ett tips om den här boken. Hade nog inte känt till den annars. Nu ligger den iaf högt upp på listan. Tyvärr är det ju inte den enda boken som gör det, men visst ska jag hinna med dem alla i vår!
Boken följer Pressia och Partridge, som efter apokalypsen har hamnat i två helt olika världar. Pressia lever i en verklighet av aska och smuts, nedbrutna kroppar, ärr, brännmärken och obligatorisk militärtjänstgöring – en värld långt ifrån biografer, nöjesfält och födelsedagar.
Partridge tilhör de ”omärkta” som har lyckats fly och samla ihop sig på en säker plats. Men Partridge är rastlös, han söker svar och äventyr långt ifrån den skyddade miljö han har växt upp i. Och när han får höra ett rykte om att hans mor kanske är vid livet, riskerar han sitt liv för att ge sig ut och leta efter henne. Då möter han Pressia.

Vampyrer

VAMPIRE ACADEMY – Richelle Mead
Hela boxen står i min bokhylla och hånar mig varje dag. Helt ärligt så vet jag verkligen inte varför jag inte har plöjt igenom dessa redan, jag har ju (fortfarande) en förkärlek för vampyrer. Men på ett sätt är jag tacksam, jag har ju dessa pärlor kvar. Hoppas bara att de lever upp till mina förväntningar.. Jag menar, hade jag läst Twilight nu så hade jag nog aldrig tagit emot dem så väl som jag gjorde för ett par år sedan.

DARK LOVER – J.R. Ward
Jag vet. Lite av en skämsbok kanske då jag inte vet om den är supertacky och stereotyp (på det där fruktansvärda sättet) eller om den levererar fantastisk rå passion, romantik och mystik. Jag har en bild av att de är lite som Jeaniene Frosts Night Huntress serie och om jag har rätt i det så finns det ingen anledning till varför jag inte snabbt flyttar fram boken från min skämslista till min absoluta tips-lista.

ONCE BURNED – Jeaniene Frost
Jo rå så att. Jeaniene Frost. En helt egen serie om Vladimir.
Kanske har jag sparat den för att jag inte vill att världen som Jeaniene har lyckats bygga upp och att karaktärerna ska lämna mig. Men i vår är det dags. Hoppas innerligt att den lever upp till förväntningarna.

 

/ Bokmästarinnan

Kommentera

