Nyårsfirande på bloggen

Vi summerar året som gått


Bästa läsupplevelserna 2015
Klicka på omslaget för att läsa hela min recension av boken.

queen of shadows darkfever
shadow and bone a court of thones and roses

Queen of Shadows – Sarah J. Maas
”på något sätt kan jag känna att det är uppfriskande med Sarah J Maas sätt att skapa karaktärsutvecklingar: att hon inte tillåter karaktärerna att leva på gamla meriter utan att hon snarare låter dem förändras, utvecklas, skapa nya personlighetsdrag efter erfarenheter och situationer.”

Fever-serien – Karen Marie Moning
”..om jag har läst några tidigare böcker som haft en intressant twist på fé-temat, så är det inget mot vad Karen Marie Moning lyckas leverera. ”

Shadow and Bone – Leigh Bardugo
”Japp, jag skulle också ha sneglat mot Leigh Bardugos ‘Shadow and Bone’ om jag hade som ambition att skapa en hyllad fantasybok, för detta recept som hon har kokat ihop är briljant! Jag läste ut boken under en och samma dag och nu vill jag bara ha mer! Mer och mer!”

A court of thorns and roses – Sarah J. Maas
”Denna bok har kanske inte den mest innovation handlingen, men Sarah J. Maas har en förmåga att mellan rader av fantastiska miljöbeskrivningar och hennes förmåga att skapa intressanta och älskvärda karaktärer, snärja in läsaren tills det blir en omöjlighet att lägga ifrån sig boken.”

 

Årets besvikelser
Detta är böcker som jag hade någon form av högre förväntning på, men som absolut inte levde upp till dessa. Klicka på omslaget för att komma till min recension av boken.

red queen beutiful ashes red rising angelfall the heir

Red queen – Victoria Aveyard
”Jag är ledsen, Red Queen belv en besvikelse för mig. Jag förväntade mig ett riktigt YA-äventyr, men blev serverad med mellanmjölk. Den här är absolut skriven för en yngre målgrupp, det kan språket och karaktärerna vittna om. Ja, egentligen allt.”

The beautiful ashes – Jeaniene Frost
”Jag har alltid extremt höga förväntningar och förhoppningar på vad miss Jeaniene Frost ska leverera. Men tyvärr får jag för första gången bekänna att hon har gjort mig besviken.”

Red rising – Pierce Brown
”Det som gör mig så frustrerad är att den här boken verkligen har potential. Som sagt, världen är det ingen fel på, handlingen är spännande, karaktärerna är det egentligen inget fel på heller och skulle till och med kunna vara intressanta om man verkligen fick lära känna dem. Vad som blir fel är att den här boken springer på i för hög fart.”

Angelfall – Susan Ee
”Nej, den här boken gick inte hem hos mig. Jag ska försöka att ge några exempel på varför den aldrig lyckades varken förföra eller väcka några som helst känslor inom mig.”

The heir – Kiera Cass
”Slutet är egentligen inget slut och historien avslutas lika snabbt som den satte igång. Inget löses upp, inga lösa trådar fångas upp.. Det verkar bara helt enkelt som att Kiera Cass själv tröttnat på karaktärerna i boken och bestämde sig för att lägga ner pennan halvvägs genom historien.”

 

Vi blickar framåt mot 2016


Detta ser vi fram emot..

Shadowhunters  logga ilmsymbol
Snart är det dags! Den 12 januari är det nämligen premiär för ABC Familys serie Shadowhunters, som är ett nytt försök att efter den floppande filmen göra en tv-serie av Cassandra Clares ”Mortal Instruments”. Som vi tidigare sagt, är detta en alldeles för fantastisk historia för att kasta bort på en skitfilm. Gör om gör rätt. Vi kan bara hoppas på att de har lyckats denna gång.

Del 5 i serien ”Throne of glass”
 – Sarah J. Maas logga boksymbol
Denna serie är en av mina absoluta favoriter. Den serie som jag för närvarande väntar med otålighet tills nästa bok släpps. Del fem i serien har ännu inget namn, men förväntas släppas i september 2016. Jag kan inte prata nog om hur mycket jag ser fram emot detta, så jag hejdar mig här och säger bara: Hurra!

A court of mist and fury (bok 2) – Sarah J. Maas logga boksymbol
Ännu en lyckad serie av Sarah J. Maas är serien  ”A court of thorns and roses”. Den 3 maj kommer del två och detta ser vi självklart fram emot. En annan liten fin överraskning jag fick så här i december, är nyheten om att Sarah J. Maas har sålt filmrättigheterna för första boken i serien. Jag har ännu inte fått nys om när filmen förväntas bli klar, men det är Tempo Productions som kommer att göra ett försök i att porträttera Tamlin, Feyre och féernas värld på bioduken.

Lady Midnight (bok 1) i serien The Dark Artifices – Cassandra Clare logga boksymbol
C
assandra Clare kommer med en uppföljare till hennes fantastiska serie Mortal Instruments. The Dark Artifices är en fristående triologi (likt The Infernal Devices), utspelar sig i samma värld som de tidigare serierna men startar fem år efter den sista boken i Mortal Instruments serien. Den nya trilogin kommer att kretsa kring två vänner med det eviga bandet av att vara ”parabatai”.
Boken släpps den 8 mars 2016.

Crooked Kingdom (bok 2) i serien Six of Crows – Leigh Bardugo logga boksymbol
Att lägga in denna som en efterlängtad bok är lite av ett vågspel, eftersom jag inte läst den första boken i serien ännu. Men (!) jag älskar Leigh Bardugo’s serie ”The Grisha” och denna uppföljande serie utspelar sig i samma värld. Vad kan gå fel? Jag kan inte få nog av Leighs fantastiska förmåga att skapa starka mångfacetterade karaktärer, fascinerande miljöer och spännande nervkittlande händelseutvecklingar.
Boken förväntas släppas kring den 22 september 2016.

 

Mina bok- och bloggnyårslöften

  1. Den här hösten har jag haft lite svårt att hitta inspirerande böcker och därmed tappat en del fokus på läsandet. Jag har påbörjat många böcker, men snabbt hoppat vidare till nästa, vilket gjort att jag tappat en del intresse för läsningen. Har inte haft den där boken som lockar varje kväll och därmed har mycket av min egentid, där jag får chansen att verkligen slappna av, tyvärr gått åt.. Tada!.. Renoveringsprogram på tv. Jag säger bara, efter en aning av distans och överblick över detta år: Mindre tv och mer läsning!
  2. Tillåta mig själv att bara skriva på bloggen när andan faller på. Inte stressa över att jag måste presentera någonting nytt på bloggen om jag inte känner för det.
  3. Läsa alla dessa böcker som väntat alldeles för länge i bokhyllan. Japp, detta är det stående nyårslöftet, så varför inte slänga in det även detta år.
  4. Inte avbryta en bok alldeles för snabbt utan våga ge den mer tid. Det här året har jag haft lite för dåligt tålamod med böcker som inte på en gång levererar. Ge det tid, ska vara min melodi. Vem vet, den kanske överraskar.
  5. Även detta år har jag som mål att skriva klart alla dessa recensioner som jag ännu inte avslutat. Uppenbarligen lyckades jag inte uppfylla målet under 2015, så det får följa med in i 2016.
   

Gott nytt år!

/ Bokmästarinnan

Kommentera

